Testovali jsme: Jazyková škola Keytone English

Často se na mě obracíte s dotazem, zda cizojazyčnými hrátkami nemůžete jakožto rodiče-nerodilí mluvčí něco pokazit. Odpovídám na to vždy stejně – nemůžete. Předpokladem je ale, že dítě dostatečně obklopíte cizím jazykem i z jiných kvalitních zdrojů, ve kterých rodilí mluvčí figurují. Můžou to být audio nebo video nahrávky, ale nic se nevyrovná reálné situaci, kdy dítě vystavíte interakci s rodilým mluvčím. Ne každý ale máme mezi známými nebo kamarády rodilé mluvčí. Ideální příležitostí jsou tedy jazykovky a jejich kurzy pro nejmenší.

Angličtina mimo domov

Já sama jsem se začala poohlížet po nějakých aktivitách v angličtině mimo domov, ideálně pod taktovkou rodilého mluvčího, loni v zimě, kdy byly Máje dva roky. Měli jsme za sebou pár lekcí zpívánek v angličtině, ale ty nám znovu neotevřeli, tak jsem hledala něco náhradního. Nemusel to být nutně kurz v jazykovce, spíš jsem si představovala zase nějaké písničky s pohybem. Bohužel se mi ale nedařilo najít nic co, by nám vyhovovalo časově. Náhoda tomu pak chtěla a já se nachomýtla k soutěži pořádané jazykovou školou Keytone English, jejíž zadání znělo nadmíru jasně: Napište důvod, proč by se vaše dítě mělo učit anglicky. Mně jich napadlo hned deset a soutěž jsem s nimi vyhrála. Výhra představovala poukaz na kurz angličtiny pro nejmenší, měly jsme tak s Májou možnost od ledna do června otestovat první opravdový kurz s rodilým mluvčím. A protože se na mě často obracíte s dotazem, jestli mám  nějakou osobní zkušenost s jazykovými kurzy pro nejmenší a jakou, rozhodla jsem se napsat tento příspěvek. Dozvíte se v něm, co se nám na kurzu líbilo a co míň. Na příspěvek pak brzy naváže další s tipy DoubleBubble, které vám prozradí, na co se při výběru podobného kurzu zaměřit.

Poprvé jsem se ředitelkou školy Keytone English, Vitalin Maydich, setkala při předávání poukazu a příjemně mě překvapila její srdečnost a interakce s rodiči vyzvedávajícími své děti z odpoledních kurzů. Měla skvělý přehled o všech dětech, které na kurzy chodí. Věděla nejen, jak si vedou v cizojazyčném prostředí, ale také co je baví a co tolik ne. Ze všechno nejvíc mě ale nadchla její upřímnost: podle ní základní kámen úrazu, proč má tolik dětí problémy s cizím jazykem, tkví v nedostatečné osvětě rodičů. Stále mezi nimi převažuje názor, že pokud dítěti zaplatí kurz v kvalitní jazykovce, mají vyhráno. Neuvědomují si, že ani sebelepší kurz v rozsahu jednou, dvakrát týdně šedesát nebo devadesát minut z dětí jazykové génie neudělá. Rodiče musí být sami aktivní a hledat různé cesty, jak podpořit jazykový vývoj svého dítěte i v domácím prostředí, mimo školu nebo kurz, jinak se cizí jazyk nikdy nemůže stát přirozenou součástí života jejich dítěte.

Keytone English ve zkratce

Keytone English je zavedená jazyková škola se sídlem v Praze, která už několik let nabízí pestrou řadu jazykových kurzů pro děti různých věkových kategorií – od těch nejmenších až po dospívající. Kurzy jsou postaveny na metodě prožitku (Sensory English), která místo memorování klade důraz na osobní zkušenost dítěte s jazykem. Jak jinak lépe naučit děti slova jako flower, water nebo dirty, než že si tu kytičku společně s lektorem zasadí a umažou si přitom ruce? Krom uvedených jazykových kurzů pořádá také několik zájmových kroužků, pro starší děti zase pořádá odpolední družinu v angličtině. Výuku vedou vždy rodilí mluvčí.

Dojmy z kurzu

Za největší plus kurzu, který jsme s Májou navštěvovaly, považuju výběr lektorky. Ostatně na lektorovi celý kurz stojí.  Můžete mít sebelepší koncepci, ale pokud do kurzu nasadíte nudného, nevýrazného nebo nezkušeného lektora, vše se zbortí jako domeček z karet. Naše Headly byla ale skvělá! Sympatická, výrazná, plná energie a vnímavá k dětem. Nenechala se odradit, pokud se ji některá z ratolestí znuděně válela po koberci, protože už ji dávka Montessori aktivit dostatečně nasytila (nejčastěji Mája), nebo odmítala vrátit pomůcky k již ukončené aktivitě (nejčastěji Mája), nebo se chtěla věnovat zcela jiné činnosti než byla v plánu (nejčastěji Mája). S těmi nejmenšími to tak zkrátka bývá, nejsou ještě tolik přivyklé na kolektiv a domácí aktivity povětšinou probíhají v jejich režimu. Lektorka našeho kurzu líbila nejen mně, ale i Máje. Svědčí o tom fakt, že kurz si pojmenovala podle svého: každé úterý jsme chodily na Hello, Headly.

Koncept jednotlivých lekcí byl velmi dobře připravený a strukturovaný. Aktivity na sebe logicky navazovaly a dávaly dětem možnost střídat klid s pohybem. Pestrost aktivit je klíčová – Headly měla v rukávu celou škálu senzomotorických aktivit na jemnou i hrubou motoriku, tematických písniček, knížek, výtvarných aktivit i her.

Obrovským plus byla možnost rozdělit lekci na dvě části, kdy každá probíhala v jiné místnosti. Vím, trochu luxus, který si ne každá jazykovka může kapacitně dovolit, ale pokud ano, tak vřele doporučuju. Děti v polovině lekce bývají už unavenější a zpomalené, změna prostoru jim dodá novou energii a hodinu výrazně zpestří. Škoda jen, že to takto neprobíhalo od začátku, ale až od druhé poloviny kurzu.

Další věc, kterou zde musím vyzdvihnout, jsou vlastnoručně vyráběné doplňky a pomůcky k výuce. Fascinovalo mě, kolik práce si s jejich přípravou jazykovka dala. Pomůcky jsou nejen neotřelé a kreativní, ale je vidět, že jsou dělané opravdu s láskou k dětem. Nemluvě o tom, že vlastní výroba takovýchto jednoduchých, ale velmi efektivních pomůcek šetří náklady, což se v konečném důsledku pozitivně promítá i do kurzovného.

Co bych uvítala 

Přemýšlím, jestli někde vidím i mouchy, ale pokud ano, jsou to spíš takové octomilky než masařky. Obecně bych uvítala větší tematickou pestrost, hodně času bylo věnováno zvířecí říši. Přiznávám ale jistou podjatost – zvířátka mám ráda, ale přijde mi, že jich je v dětském světě obecně přespříliš na úkor jiných témat. Možná bych také méně lpěla na opakování. Vím, že je pro děti důležité informaci slyšet xkrát, než si ji zapamatují. Headly byla ale často posmutnělá, když dítě nevědělo, jak se řekne tiger nebo nechtělo odpovědět na What’s your name?, přestože to na lekcích padlo už tolikrát. Od maminek mám ale potvrzené, že to děti věděly a doma často v angličtině podobné věci brebentily nebo zpívaly, jen se jim na kurzu v ten moment prostě nechtělo nebo je zrovna zajímalo něco jiného. Myslím, že mnohem důležitější je pro děti samotný fakt, že mohou v příjemné atmosféře zažít rodilého mluvčí. Nejen kvůli reálné cizojazyčné situaci, ale také kvůli možnosti zblízka interagovat s někým, kdo se liší jazykem, přízvukem, gesty, zvyklostmi a spoustou dalších maličkostí, které z něj dělají cizince. Zároveň ale rozumím, proč je hmatatelný výsledek pro Keytone důležitý – jsou to totiž většinou rodiče, pro které je počet naučených slovíček a obratů měřítkem kvality daného kurzu a lektora.

Za mně i Máju byla největším zážitkem lekce, kdy Headly chtěla dětem přiblížit moře. Napustila jim obrovskou plastovou krabici vodou. Vodu osolila, děti ji ochutnaly, přidala do ní modrou potravinářskou barvu (děti ji rovněž – bez vyzvání – ochutnaly) a naházela do ní spoustu plastových mořských živočichů, pokladnic a jiných s mořem souvisejících propriet. Děti se ve vodě spokojeně půl hodiny ráchaly, Headly komentovala, co dělají, napodobovala zvuky zvířátek, zpívala tematické písničky… Děti byly maximálně spokojené a vůbec nevadilo, že zmeškaly všechny další – byť jistě pečlivě připravené – aktivity.

Takže za nás Keytone English rozhodně ano. A co vy, máte nějaké zkušenosti s touto jazykovkou? Pokud se teprve chystáte nějakou vybrat, nenechte si ujít příští příspěvek s tipy DoubleBubble, na co se zaměřit při výběru kurzu v jazykové škole.

2 thoughts on “Testovali jsme: Jazyková škola Keytone English

  1. Barbora Kvasnickova

    Milá DB, dvě ukázkové lekce letos v září. Na jedné z většiny chyběl rodilý mluvčí. (Více jak půl hodiny zpoždění na příchodu, to se holt někdy stane..). Na obou chyběl jakýkoli evidentní uvítací či závěrečný rituál (ale prý je samozřejmě mají…). Příliš mnoho (na mě) jednotvárného opakování, příliš nepřirozeného zjednodušování jazyka. První lektorka neuměla děti zaujmout. Obě zapomínaly na důležitost neverbální komunikace, takže v mžiku ztrácely děti, které byly zatím jazykem nedotčené… Bohužel i náplň spíše jednotvárná…využívání prožitku a všech smyslů super, ale z mého pohledu by to taky chtělo nějakou reálnou dětskou hru či píseň. Daný koncept 20 minut ok, ale moje děti chtěly pak už odcházet, že je to nebaví… Vtipné a milé bylo, když mi na závěr ukázkové lekce syn řekl: A to si nic nevyrobíme? 😉 Věřím (a doslechla jsem se), že mají některé super lektory a že je to pro leckoho to pravé… Moje děti už tam nechtěly a já se jim nedivila.

    Reply
  2. K dětem světem

    Milá Báro, děkuju za komentář. S tím přílišným opakováním – jak už jsem psala v recenzi výš – se shodneme. Připisuju to tomu, že se jazykovka za každou cenu snaží, aby dětem uvízlo v hlavě alespoň něco hmatatelného (vnímám to jako reakci na tlak ze strany neznalých rodičů, pro které úspěch lekce = počet naučených slovíček). Tímto se ale úplně potlačuje cíl, který by měl na lekcích platit především: pěstovat v dětech radost z cizího jazyka a pozitivní vztah k němu. Nechat je, ať ho přirozeně nasávají a ať se soustředí na hru, která by je měla bavit, to pak úplně stačí. Musím říci, že ostatní věci, které v komentáři uvádíš, se konkrétně našich lekcích netýkaly: lektorka Headly byla fajn, gestikulovala o sto šest, písničky byly, i rituály, i tvoření. Bohužel se ale tato lektorka v létě vracela zpět domů do US. Je možné, že se jim nikoho dalšího dobrého nepodařilo sehnat. Je vidět, že nestačí dobrý koncept, ale nutný je i kvalitní lektor…

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *