Barvy, zvířátka a počty… Funguje to?

Barvy, zvířátka, počítání do desíti – „magická“ trojka, bez které se první dětské krůčky v učení jazyků neobejdou. Opravdu? Vážně znamená, že čím víc vaše dítě umí vyjmenovat zvířátek v cizím jazyce a čím víc barev dokáže pojmenovat, tím líp jazyk ovládá?

Dítě zvládne víc

Myslím, že ne. Určitě není na škodu, když se dítě o cizí jazyk zajímá, aby se naučilo něco ze zmiňované „magické“ trojky, ale nechat ho jen při ní a nepodpořit cizojazyčný rozvoj o trochu víc je velká škoda. Přitom tom by to dítě hravě zvládlo. Jen mnoho rodičů neví, jak na to. A obávám se, že i mnoho učitelů. Ona se totiž ta „magická“ trojka s dětmi vleče jak rozvařená nudle přes školku až do druhého stupně na ZŠ.

Jazyk nejsou korále

Asi největší chybou je, že děti necháváme se učit zpaměti izolovaná slova. Takhle jsme se učili my sami ve škole, vlevo jsme si do notýsku psali lev, vpravo lion. Nadšený rodič, který chce svoji ratolest podpořit v cizojazyčném rozvoji se tak nejčastěji chopí obrázkového slovníku a dítěti ukazuje a česky komentuje: „Podívej se, to je tygr. A víš, jak se to řekne anglicky? – Tiger! A tady je zase lev – anglicky je to lion

Přitom by stačilo tak málo. Stačilo by, kdyby si spolu sedli do improvizovaného cizojazyčného koutku, vzali opravdu anglickou knížku a rovnou v angličtině by rodič jednoduchými větami popisoval obrázky v knížce.

„Look, a tiger! This is a tiger. It’s big and it can roar! (následuje ukázka, jak moc). It has biiig teeth and it can bite! Be careful!“ (následuje „jemná“ ukázka, jak může tygr kousat).

Pro tento typ seznamování s cizím jazykem se báječně hodí třeba hmatové knížky od Usborne Books z řady That’s not my… Dokonale propojují to, co je pro děti důležité při učení cizímu jazyku – smysly. A to hned na třikrát – zrak, sluch a hmat.

Angličtina pro děti

Dítě se slovíčko tygr naučí velmi rychle z kontextu. Nemusí se ho učit jako samostatnou jednotku. A navíc – když se ke knížce budeme opakovaně při různých příležitostech vracet – se naučí mnohem víc. Časem můžete dítě zapojit tak, že budete klást otázky – nejprve jen řečnické, odpovíte na ně sami. Za pár týdnů už pak budete moci klást otázky přímo dítěti a zkoušet ho nechat odpovědět samotné (What’s this? What does a tiger do? Where are its teeth?). Některé se chytne dříve, jiné později nebo neodpoví a jen ukáže. Chce to trpělivost, každé dítě je jiné.

Zkrátka, naučená izolovaná slova nemůžete skládat jako korálky na niti. Jazyk nejsou korále.

Zkuste ještě víc

Pokud už vaše dítě umí pár barev a zvířátek (ale i pokud je ještě nezná), můžete se zkusit posunout dál také prostřednictvím knížek s CD. Skvěle se k tomu hodí některé knížky Erica Carle, třeba Brown Bear, Brown Bear What Do You See? nebo Polar Bear, Polar Bear, What Do You Hear? nebo The Very Hungry Caterpillar. My jsme měli dlouho oblíbenou tu první, půjčili jsme si ji v knihovně a po dlouhé době se k nám dostala znovu, tentokrát v podobě dárku (děkujeme Zuzko a Marku!). Výhodou je, že má CD, takže si dcera sama může listovat a poslouchat, třeba v autě. Vlastně si to celé naposlouchala sama a teď už si ji zvládá i sama „přečíst“.

 

Zkuste to jinak a uvidíte, že dítě zvládne mnohem víc než jen slovíčka!

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *